Het ruikt hier naar iets doods.. - Reisverslag uit Guilin, China van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu Het ruikt hier naar iets doods.. - Reisverslag uit Guilin, China van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

Het ruikt hier naar iets doods..

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

10 Oktober 2010 | China, Guilin

Het is pas een week geleden sinds het laatste verslag maar we hebben zoveel gedaan afgelopen week..

Vorige week dinsdag zouden we met de trein naar China reizen. Na overdag over de markt te hebben gelopen waar vissen levend/dood of halfdood lagen gingen we naar het treinstation. Wij dachten dat doen we even maar dat viel tegen. Eerst moesten we Hong Kong uit, formulier invullen, paspoort laten zien stempel. Toen moesten we china in, formulier invullen, paspoort laten zien, stempel. Daarna opzoek naar het treinstation. Na even zoeken gevonden. Toen we om een kaartje vroegen voor vandaag van Shenzhen ( de grens)naar Guillin lachte die man ons nog net niet uit maar scheelde niet veel. Pas voor donderdag was er een kaartje beschikbaar. Want heel China heeft vakantie de eerste week van Oktober.. Nou daar ging ons mooie plannetje..

Dus en toen.. dan maar de bus proberen. Toen we daar liepen kwam er een vrouwtje op ons af die de hele tijd Guilin Guilin in ons oor bleef schetteren en zat te wijzen op een kaartje met een bus erop. Maar we vertrouwde het niet echt en het was ook een bus waar je gewoon rechtop moet zitten.. Nou is dat voor 10 uur niet echt relax.. Wij naar een infopunt om te vragen hoe en wat.. Bleek dat er geen bus naar Guilin gaat vanaf daar.. Maar bleek wel dat er een bus vanaf Ghanzhou gaat naar guilin. Maar dan moesten we eerst 2 uur in de bus..Tijdens dat dit verteld werd bleef de vrouw schetteren in ons oor GUILIN GUILIN.
Oke snel besloten om dat maar te proberen en dan maar te zien hoe verder. Eerst wilde Davey nog naar de wc. ik dacht okey goed idee. Bleek de wc een gat in de grond te zijn. Vet stinken en geen wc papier. Oke ik houdt het wel op.

Rijden met de bus is ook weer een hele nieuwe ervaring. Het motto hier is gewoon hard toeteren en wie het meeste lef heeft die krijgt voorang. Dit was nogal wennen even. Leverde een paar bijna dood ervaringen op maar we hebben het overleeft. Toen daar aangekomen op het station kregen we gelukkig te horen dat er wel een bus ging. We moesten alleen wel tijdje wachten. Dus ik maar even naar de wc.. OMG alweer een gat in de grond. Geen wc papier en echt een ranzige lucht! Maar ik heb het overleeft! Even wat noodles gegeten in de supermarkt. We zijn net een attractie hier iedereen staart ons aan met onze backpack.

Toen het avontuur met de juiste bus pakken. De bus ging om 23:00 vanaf platform 3. Maar er stond geen bus bij platform 3 dus wij bij andere bus gavraagd. Die man die zegt ja kom er maar in deze gaat daar heen. Maar het voelde toch niet helemaal goed dus ik vragen aan een andere vrouw in de bus en aanwijzen op de kaart bleek dat we er dus helemaal niet heen gingen. Gelukkig wisten we het op tijd. Later bleek dat onze bus vertraging had en uiteindelijk hadden we wel de goeie bus.

We hadden een slaapbus in China heb je dan echt bedden in de bus. De bedden liggen echt niet chill zijn op China formaat en dus echt veel te klein voor ons. Om half 3 maakte we onze laatste stop om te plassen. Daarvoor echt niet geslapen daarna kon ik wel wat slapen. Totdat de buschauffeur om HALF 6 keihard chineze muziek op zet. Later bleek dat we er toen al bijna waren terwijl Davey en ik in de opvertuiging waren dat we nog een uur of 6 moesten.

Dus om half 7 stappen we uit in Guilin. Mijn eerste woorden toen we de bus uitstapte waren. Het ruikt hier naar iets doods. Het stonk daar echt en dit bleek ook wel een samen vatting van ongeveer de hele stad te zijn. Echt te vies. Na even zoeken hadden we het hostel gelukkig snel gevonden. We konden pas om 12 uur in de kamer dus toen zijn we daar op de bank gaan slapen een paar uurtjes.

Daarna even de stad in geweest, gegeten gepint en toen naar onze kamer. De rest van de dag hebben we niet echt wat gedaan. Het hostel is wel erg relax er is een gezellige gezamelijke ruimte met een bar en je kan er lekker eten. Alleen jammer dat bleek dat ze overal in china wc hebben dat gewoon gaten in de grond is.

Die nacht echt slecht geslapen omdat we een of andere op de kamer hadden die vet snurkte. En we moesten ook alweer redelijk vroeg op want we hadden die dag een trip naar de Li rivier.

Om uur of 9 opgehaald. Met een busje. Eerst nog twee andere mensen opgehaald, een chinees echtpaar, die geen woord Engels spreken. Na een uur over echt steenweggetjes en flink door elkaar geschud te zijn worden we in the middle of nowhere gedumpt. Daar kwam een ander mannetje ons weer ophalen en liepen we door een dorpje dat echt arm was.
We hebben echt een goeie indruk gekregen van hoe China er ook uit kan zien. Onderweg koch het chinees echtpaar flesje water voor ons ook al gebaarde we dat we niet nodig hadden.

Bij de rivier aangekomen moesten we echt een tijd wachten. Waarbij Davey samen met de chinees steentjes over het water aan het keilen was. Het chinese echtpaar had fruit gekocht wat ze met ons deelde. Echt super lief maar we voelde ons er wel beetje ongemakkelijk door. Na zeker een half uur gewacht te hebben kwam onze gids met een bamboe boot aan. Dat is een vlot met twee bankjes erop. Erg leuk.

Toen de rivier op. Het was echt prachtig, zoveel mooie bergen langs het water. Ook kwamen we een man tegen die met aalscholvers aan het vissen was. Die vogels zijn getraind om de vissen te vangen en naar hun baas terug te brengen. We stopte ook even omdat de gids( Belabberde gids aangezien hij alleen maar chinees spreekt) iets moest regelen in een dorpje. Wij op de foto met de chinezen, wilde ze erg graag. Ook hebben we het visitekaartje van de chinees gekregen. Erg aardige mensen ook al spreken ze geen woord Engels.

Toen stopte we ergens om te lunchen. Gelukkig want ik moest super nodig naar de wc. Echter had ik te vroeg gejuicht. Deze wc bleek echt nog erger dan wat ik tot nu toe had gezien. Bij deze wc moest je ''doorspoelen'' door met een grote lepel een schep water te nemen en dat in het gat te gooien.

Toen ik van de wc kwam moesten we kiezen wat we wilde eten. Het menu was in het chinees dus ik vroeg maar gewoon om kip. Die vrouw oke oke. Loopt vervolgens een man de bosjes in met een net, rent achter een kip aan en vangt deze. Kip wordt vervolgens een schuurtje in gebracht en onder toeziend oog van Davey geslacht. 15 minuten later kwam de kip gebraden en in stukjes gehakt op tafel. Maar dan ook de hele kip. Poten en al nageltjes ook, alleen de kop miste.

We aten samen met de chinezen, die ons opschepte. Ook hadden ze een lepel gevraagd voor ons, maar Dave en ik weten ons zeer goed te redden met stokjes ondertussen. Rijst is ook geen probleem voor ons. Het eten was erg lekker op de kip na aangezien die met botten vet en al geleverd werd. Dus ik hield het bij de reepjes kip met groente. Ook dit alles werd betaalt door de chinees zonder dat we aan konden bieden om te betalen.

Daarna weer verder gevaren. Kwamen onderweg ook nog waterbuffels tegen die aan het zwemmen waren. Terug met de bus werd ook door de chinezen betaalt en geregeld. In de bus hadden we een meisje dat kon tolken dat was wel fijn. De chinees wilde absoluut niet dat we betaalde. Wij hebben hem erg bedankt. Ook mochten we hem altijd bellen als we in de buurt van zijn woonplaats waren. Ook zij waren nu namelijk op vakantie.

Terug in het hostel beetje spelletjes gespeeld ( dik in gemaakt met poolen door Davey). Toen een rustige nacht gehad. Geen snurker meer op de kamer maar een chille canadees.

Vanmorgen vroeg op! 7 uur om naar de rijstvelden te gaan. We gingen met nog een paar uit het hostel onder andere een groep spanjaarden, ieren en een brit. In de bus hadden we een gids die zichzelf tijger noemde. We zaten samen met een Iers echtpaar en een kerel uit Londen. We moesten eerst twee uur met de bus voor we bij de rijstvelden waren. In de bus werd wat verteld door onze tijger. In het Engels gelukkig. Het bleek dat we een speciale trip konden doen die niet bij het kaartje in zat. Dit was een trip naar een dorpje waar meiden hun haar maar 1 keer in hun leven knippen. En speciaal voor ons gingen ze hun 2 meter lange haar wassen. Nou wij vonden dit dus als vette nepperij klinken en samen met de brit en de twee Ieren werden we ergens anders het busje uitgekickt. Daar rondgelopen bij een rivier en beetje de bergen in gegaan. Was echt super mooi. Veel mooie vlinders gezien.

Na een uur weer verder met de groep naar de rijstvelden. Het rijden van de buschauffeur was echt doodeng! We reden echt langs meters en meters hoge afgronden. De buschauffeur snijdt gewoon de bochten af, rijdt met 80km per uur. echt niet relax.

Toen waren we er eindelijk en gingen we eerst eten. Daarvoor moesten we 15 minuten lang trappen oplopen in de brandende zon. Echt verre weg van relax. Half uitgedroogd kwamen we bij het restaurant aan. Daar heerlijk gegeten. Een specialiteit van daar is in bamboe gekookte rijst. Echt heel erg lekker. Daarna nog ongeveer 15 minuten verder trappen op naar de top. Onderweg kwamen we een koe tegen die net geslacht was. Zijn kop en vel lagen nog op een paar stenen. Zijn poten lagen even verder op. Echt te vies gewoon.. Tijdens dit alles waren we samen met de brit en de twee Ieren. Was gezellig!

Toen eenmaal op de top was echt geweldig. De rijstvelden zijn echt zo mooi, ongeloofelijk. Wat een uitzicht! Na tijdje daar gezeten te hebben weer terug naar de bus. Onderweg passievruchten gegeten. Echt te lekker waren ze.

Terug in de bus veel geslapen. Terug in Guilin eerst naar het treinstation om een kaartje te regelen. Nu hadden ze alleen de dure kaartjes nog. Softsleeper dit betekent niet dat je bed zachter is maar dat er minder mensen in coupe zijn. Toch maar weer met de bus.

De avond hebben we samen met rishi en de Ieren lopen drinken in het Hostel. De Ieren hadden net 2 jaar in Australie gezeten dus hadden veel goeie tips voor ons.

Na een goeie nacht besloten we vandaag fietsen te gaan huren. Omdat we die avond weg gingen konden we niet een hele dag weg zijn. Samen met Rishe hebben we een grot bezocht op de fiets. Was wel erg toeristisch maar wel leuk om te zien. Fietsen was ook erg grappig. Wie het meeste lef heeft krijgt gewoon voorang maakt niet uit of je fietser auto of bus bent.

Na dit avontuur gegeten en ons opgemaakt voor de reis naar huis. Whoohooo 11 uur in de bus. Afijn toen we eenmaal weg waren ( wat ontzettend lang duurde) ging de reis best wel lekker. Onderweg nog 1 keer naar de wc geweest. Dit was echt te ranzig voor woorden. Het was een brede geul waar je met je benen ieder een aan kant moest hurken achter een muurtje dat op heup hoogte kwam. Door deze geul stroomde water en kreeg je dus ook dat wat je buurvrouw doet voorbij. Echt te vies gewoon. Afijn snel weer vergeten en verder slapen. Davey en ik hadden onze twijfels of we wel in de goeie bus zaten maar god zij dank zagen we het bordje Shenzhen staan toen we aankwamen. Toen met de taxi naar de grens gegaan omdat we het echt niet konden vinden. En we bevonden ons nog aan de chinese kant dit betekent dus dat Niemand een woord engels spreekt. Zo gauw je over de grens bent is alles weer in het Engels. Maar afijn daardoor konden we dus niet wijs worden welke bus we moesten nemen. Na een reis van 13 uur kwamen we weer in ons Hostel in Hong Kong. Dit voelde echt als thuis komen. Yess weer een normale wc en engels sprekende mensen.

Na vandaag vooral geslapen en gehangen te hebben, hebben we morgen nog 1 dag tot we verder vliegen naar Aussie.

Het is een erg lang verhaal geworden maar heb dan ook veel meegemaakt. Het volgende verhaal zal vanuit Down Under zijn!!

• 10 Oktober 2010 - 13:08

Davey Vrijhoef:

Pesten.. 9-1

• 10 Oktober 2010 - 13:12

Gwen:

IEHL!! Hahaha heb erg gelachen om je verhaal.
    Ik ga dus nooit naar China, maar dat had ik al besloten na Suus d'r verhalen :)
    Ik kijk je foto's wel als je terug bent!
    Goeie reis verder,
    xx

• 10 Oktober 2010 - 13:33

Mark:

Haha, de verhalen van de wc komen me verdomd bekend voor uit Maleisië. Duurde daar ook even voor we echt begrepen dat het niet meer werd dan dat.
    Verder een verhaal dat veel tè's bevatte. Gelukkig vooral tè lekker en tè mooi. Die tè ranzig en vies vergeet je wel weer hoop ik.
    Als je dit leest zit je dus in Australië, daar zijn de negatieve schokken vast minder groot.
    Geniet ervan daar :D!

• 10 Oktober 2010 - 18:04

Lies:

Haha, jullie reis is nu al 1 groot avontuur! Die wc´s herken ik ook uit Java, ik kan alleen maar zeggen, je went eraan... Ik ben deze week begonnen in het AMC, valt niet mee, het niveau is hier toch wel een heel stuk hoger dan in het WFG. Wel een erg leuk team. Veel plezier down under. xxx

• 10 Oktober 2010 - 18:21

Rianne:

Super leuk verhaal mariska! Ik zie het voor me:) Wat zal australie een luxe worden! Veel plezier nog even in hongkong en veilige reis naar aus!

x Rianne

• 10 Oktober 2010 - 19:48

Carla :

Hoi nicht,

Avonturen en ontberingen; daar doe je het toch voor! Wat een indrukken , bij het lezen alleen al word ik tureluurs. Maar volgens mij genieten jullie hartstikke en dan neem je de rest op de koop toe(m.u.v de kip met nagelstjes). Dit had ik al van je ouders gehoord want die waren vanmiddag op de koffie.Ik ben erg benieuwd naar je verhalen over australie.

liefs carla

• 11 Oktober 2010 - 14:37

Richelle:

Hej maris..!

Super leuk verhaal heb je weer geschreven.. Alleen vergeet je af en toe een woord door het snelle typen denk ik.. Maar goed.. wat je dan wel weer geleerd hebt is om wild te plassen..! Kan alleen maar in je voordeel werken toch..?!:P Ik ben benieuwd naar je verhalen in australie.. Hele fijne reis en ik lees het wel weer..!!

Kus

• 12 Oktober 2010 - 10:54

Myrna:

Jeetje wat een ervaringen weer!!!! Die wc toestanden en eetgewoontes ken ik ook nog van Indonesië! China lijkt mij echt gaaf om een keer te zien! Al die reisverhalen zorgen ervoor dat ik ook onwijs veel zin krijg!! Hele fijne reis naar Aussie! En ben benieuwd naar de volgende avonturen!

• 13 Oktober 2010 - 23:52

Debbie:

Volgens mij vermaken jullie je prima daar!! En als ik het goed heb zijn jullie toch alweer onderweg naar australie? Man wat gaaf en wat een jaloezie aan deze kant!! Geniet ervan!! Veel plezier X

• 14 Oktober 2010 - 19:59

Mirjam:

Eindelijk tijd gevonden om je lange verhaal te lezen!
    Echt super leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt! Moest wel erg lachten om je verhaal! :)
    xx