De hectiek van het ziekenhuis en rust van Bots - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu De hectiek van het ziekenhuis en rust van Bots - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

De hectiek van het ziekenhuis en rust van Bots

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

14 Maart 2008 | Botswana, Gaborone

Jaja alweer 3 weken voorbij sinds mijn laatste berichtje de tijd gaat snel..
Deb en ik zijn nadat we nog een weekje op de rustige orthopedie afdelingen stage hebben gelopen zaterdags maar eens naar het zwembad van de universiteit gegaan omdat het toch wel erg warm was en we erg veel zin hadden in een frisse duik.. Helaas bleek daar dat we er niet in mochten zonder badmuts en aangezien debbie en ik die niet standaard bij ons hebben konden we weer terug naar de campus.. beetje een tegenvaller.. Voor de rest beetje rustig aan gedaan filmpjes kijken met wat vrienden wel gezellig.. De volgende dag besloten we naar Gabane te gaan dat is een plaatje 30 minuten buiten Gabs waar een pottenbakkerij zit.. Leek ons wel leuk.. We moesten met de bus nou dat was nog een hele toer want we hadden geen idee waar we uit moesten stappen.. Dus ik naar de buschauffeur en in het engels uitleggen waar we heen moesten.. Nou daar begreep ie niets van dus ik aanwijzen op een kaart waar het was en waar we eruit moesten zegt ie ‘’ ja me ogen zijn niet zo goed ik kan dat niet zien’’ heel fijn dus als dat je buschauffeur is :P Maargoed met wat hulp van de lokale bevolking dacht ik dat het wel duidelijk was.. Dus wij in die bus die half uit elkaar lijkt te vallen zo oud zijn die.. ziet opeens deb het bordje met Gabane staan… dus wij vragen ja moeten we er niet uit ja nou neej je kan er hier uit de volgende halte km of 5 verder.. Staan we in een of ander verlaten oord Wij er maar eens doorheen lopen en vragen naar de Pottery ( pottebakerij) jaja die is hier zegt iedereen je moet die kant op en dan zie je het vanzelf. Dus deb en ik al helemaal verbaasd dat we wel goed zaten. Komen we op een gegeven moment daar aan blijken we bij een Poultry te zijn dat is dus een kippenslachterij dacht iedereen dat we dat bedoelde.. Daar kregen we een lift van een man Jackson die ons weer naar de bus bracht en ons de goed kant op stuurde.. Dus we zijn uiteindelijk nog wel aangekomen bij de pottenbakkerij was echt mooi Om te zien hoe dat allemaal met de hand gemaakt is.. Nog een beeldje gekocht en een ketting.. zie foto
Maandag.. nieuwe afdeling male medical ward.. Zoo wat een vershcil met de vorige afdeling.. het is hier echt druk de verpleegkundigen hebben bijna geen tijd om dingen uit te leggen omdat ze het zo druk hebben.. En je kan ook niet veel dingen zelfstandig doen omdat veel verpleegkudnigen in het Setswana praten de hele tijd.. heel irritant ook al vraag je of ze engels willen praten na 5 minuten is dat ook weer voorbij.. De afdeling is vaak volgepakt.. mensen liggen op matrassen op de grond, op de gang staan bedden en liggen matrassen echt een gekkenhuis.. Er zijn dagen dat er 65 patiënten op de afdeling liggen met zo´n 7 verpleegkundigen waarvan er dan 1 nog de dressings doet, alle wondverzorging.. kortom 10 patiënt per verpleegkundige hier is vrij normaal.. De meeste mensen hebben op de afdeling HIV en alle ziektes die er bij horen zoals meningitis.. Ook zijn er veel met tuberculose wel interessant om al die ziektes te zien want dat hebben we niet zoveel in nederland . er gaat ook elke 24 uur wel iemand dood op de afdeling.. elke morgen is het weer kijken welke van de patiënten die je hebt het overleefd hebben de nacht.. Heb hier ook mijn eerste dode verzorgt en alles wat je daarbij moet doen.. was wel interessant om mee te maken.. Maar was wel blij om er na 2 weken weer weg te zijn.. ook al gaat de tijd wel snel je hebt er gewoon niet zoveel mogelijkheid om te leren..
Jackson de man die we tegen kwamen bij de kippenslachterij die had ons uitgenodigd om mee te gaan naar een trouwerij in Zuid afrika.. Leek ons heel leuk maar we vertrouwde het niet helemaal want we konden die man helemaal niet en dan vraagt ie ons zomaar mee naar een trouwerij.. dus zijn we donderdags een drankje met hem gaan drinken en het bleek wel een toffe kerel te zijn.. helaas ging de trouwerij niet door want hij moest werken en ging er dus niet heen.. balen was wel leuk geweest.. Toen zijn we zaterdags maar met hem naar het Gabarone Game Reserve geweest een wildpark waar je alleen heen kan als je een auto hebt dus kwam mooi uit dat hij een auto heeft.. Was wel leuk alleen het was slecht weer.. jaja hier is het ook wel eens slecht weer het regende bijna de hele dag dus dat was wel jammer maar wel leuke dieren gezien.. vooral de aapjes waren favoriet.. ze kwamen vet dichtbij je echt leuk..
2de week medical was nog steeds zelfde choas.. Sommige collegae zijn wel aardig. Maar de meesten zijn niet zo heel sociaal beetje jammer..
Het weekend zijn we naar molepolole geweest dat is een dorpje hier een uur vandaan.. waar 2 vrienden van de campus vandaan komen.. Maar het viel een beetje tegen was eigenlijk niet zoveel te beleven. We zijn naar een museum geweest wat wel interessant was wel veel geleerd over de cultuur enzo Ook nog 2 kerken van binnen bekeken maar was niet zo bijzonder ze hebben hier niet echt mooie kerken dat is wel jammer. We gingen ook nog een grot bekijken dus wij met de taxi daarheen.. bleek het een grot te zijn 50 meter hoog in een berg waar je heen moest klimmen!! Daar hadden we dus niet op gerekend en wij met onze slippers deb met haar angst voor slangen geen goed idee.. Dus wij maar weer terug.. Kwamen we toevallig bij een slijterij terecht dus wij meteen ff inkopen gedaan..:D ;) En toen weer terug met de bus helaas was de bus erg vol en moesten we staan bijna het hele uur terug naar Gabs.. En de wegen en bussen zijn niet zo comfortabel om in te reizen als in Nederland dus echt een lolletjes was het niet..
Zondag zijn we naar Gaborone Dam geweest met het idee om te gaan kanoen helaas ging dat niet helemaal door want er ware geen pedels en de meeste kano’s zijn van mensen zelf en kan je niet gebruiken.. helaas.. maar er was net een zeilcursus geweest en het was best wel druk daar dus wel gezellig.. alleen maar blanken komen daar..
Maar beetje lekker in de zon gelegen beetje gezwommen .. zijn nog steeds wel bang voor de krokodillen maar die schijnen toch echt aan de andere kant van het meer te zitten..
Maar wel lekker bruin geworden weer.. Het is echt zo mooi en rustgevend daar heerlijk.
Weer een nieuwe afdeling het gaat snel de tijd hier zeker doordeweeks elke dag stage.. Zit nu op female surgical.. Chirurgie dus.. Is wel heel intressant collega’s zijn heel aardig en nemen de tijd om dingen te leren.. kan nu ook opnames doen en wordt ook al beter in de wondverzorging.. Veel mensen met kanker en dat soort dingen… er is ook 1 vrouw met een slangenbeet.. nou dat soort wonden zijn echt gruwlijk die hele hand sterft af en zo nouja wel interessant om te zien maar je moet wel een sterke maag hebben.. Zal dus ook niet verder in detail treden voor de mensen die niet zo´n sterke maag hebben..
Ow hier in bots is iedereen zeer gelovig en elke ochtend na de overdracht verzameld het personeel en soms ook patiënten en wordt er eerst een lied gezongen daarna een stuk uit de bijbel voorgelezen en daarna wordt er gebeden.. Heel fijn allemaal in het setswana maargoed maakt me niet zoveel uit heb er toch niet zo heel veel mee.. Maar het zingen is nog wel grappig klinkt wel mooi als er tenminste niet een of andere kraai aan het voorzingen is..
Wat ook ff wennen is hier is dat iedereen me Maria noemt.. heel fijn dat is mijn officiële naam en staat dus in mijn paspoort en aangezien ms tsekho onze naamkaartje vanuit ons paspoort heeft gemaakt staat er bij mij Maria dus noemt iedereen me zo.. Maar begin er al aan te wennen
Vanvond gaan deb en ik naar de kroeg.. Bull & Bush komen veel blanken en je kan er erg goed eten.. heb er wel zin in laatste keer was debbie aan de medicatie want die had een voedselvergiftiging dus konden we niet aan het bier.. helaas maar dat gaan we vanavond inhalen.. Debbie is er gelukkig weer overheen ze mocht van de staf clinic waar ze helmaal heen moest van de afdeling 2 dagen niet werken dus dat was wel balen voor haar maar ze was ook echt niet lekker.. maar gelukkig is ze er weer helemaal overheen..

Liefs vanuit Bots en bedankt voor de moeite die iedereen neemt om het te lezen en te reageren erg leuk is dat!!

• 14 Maart 2008 - 17:47

Anika:

heey zussie
    nouw nouw wat een belefenissen allemaal heb echt heel veel zin om naar je toe te komen :P
    leuke kettingen hebben jullie gekocht :D
    nouw hier ook ales goed hoor en daar ook ??
    groetjes van my (K)XXX

• 15 Maart 2008 - 16:16

Lora:

heey maris
    woow wat een verhaal:P je maakt echt wat mee zo echt leuk. je bent al lekker bruin zo te zien;);) nou we spreken mekaar
    (K) loor en fam:D

• 16 Maart 2008 - 13:23

Oma Debbie:

Leuk Mariska om ook jou verhaal te lezen hoop dat jullie samen een leuke tijd hebben liefs ook aan debbie Oma

• 16 Maart 2008 - 16:42

Lonneke:

Hey Maria:P

Ja voor mij is het ook ff wennen laat staan voor jou! haha! Klinkt leuk die verhalen.....Ik denk dat je wel iets anders zal terugkomen nadat je dat allemaal gezien hebt. Doodeng lijkt me dat van die krokodillen ik zou maar niet te naief zijn als ik jou was... want dat zou toch een tragisch einde zijn:P Hou je taai en ik kijk uit naar je volgende bericht!

Liefs Lon

• 22 Maart 2008 - 10:07

Myrna:

Heej meis!!
    Wat een belevenissen allemaal!! gaaf hoor!! Wij vermaken ons ook prima hier ;)
    Trouwens ik wil heel graag met jullie mee in juni!!! Moeten maar binnenkort weer even contact opnemen!!
    Heb al de nodige foto's gezien en weet zeker dat het helemaal te gek gaat worden!!!
    Meisjes heel veel plezier!! Geniet vooral dit maken we niet snel nog een keer mee!!!!
    Dikke kusss

• 22 Maart 2008 - 16:47

Rina Sopar:

Hi Mariska,

Jij maakt daar toch wat mee met al die zieken en gewonden. Zo te lezen blijf je een nuchtere Hollandse. Des te beter anders zou je het ook niet trekken denk ik. Groetjes,

Rina

• 24 Maart 2008 - 16:57

Satish:

Je hebt het vlgns mij wel naar je zin he! ;)

• 01 April 2008 - 08:50

Suzanne:

Hee Maris! Had de link van je site van mies gekregen.. Echt leuke verhalen, je beleeft nogal wat daar haha! Veel succes nog! Xxx Suzanne

• 02 April 2008 - 15:04

Judith:

Superleuk om te lezen allemaal! Zit ik dan op mijn stage in het exotische... Haarlem :-( Verschil moet er zijn...

liefs Judith