Meivakantie geviert met thuisfront - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu Meivakantie geviert met thuisfront - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

Meivakantie geviert met thuisfront

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

10 Mei 2008 | Botswana, Gaborone

Jaja de tijd vliegt.. Over een kleine 2 maanden zit ik alweer in het nu zonnige nederland..
Wat is er allemaal gebeurt sinds een maand geleden. Nou na de kinder afdeling hebben we het weekend beetje rustig aan gedaan naar de film geweest.. De films komen hier in botswana eerder uit dan in Nederland.. iets wat me nogal verbaasd had gedacht dat bots wel achter zou lopen maar dat valt dus alles mee.. Even relax wat gedronken na de film bij een cafe dichtbij de bios.. komen er twee mensen bij ons aan de tafel zitten waar we mee in de combi hadden zitten praten aangezien we nogal werden lastig gevallen door een zeer vervelende kerel en iedereen dat zeer lachwekkend vond en zij ons hielpen.. Bleek terwijl we met hun zaten te praten dat hij de eerste dag op het vliegveld het alarmnummer had gebeld voor ons en die wij aanzagen voor een crimineel. Hij valt best mee en is volgens mij wel redelijk betrouwbaar..
Zondag uitslapen was het idee. Nou mooi niet.. bouwvakkers werken hier ook op zondag dus, heel fijn, stond om 7 uur ;s morgens een kerel met een drilboor onder ons raam..
Toen maar naar Gaborone Dam gegaan en daar een beetje gerelaxed.
Maandag maar weer eens langs geweest bij Ms Tsheko want we hadden geen idee op welke afdeling we moesten beginnen.. Ze zou ons nog laten weten op welke afdeling we zouden moesten beginnen maar was dit vergeten.. zoals gewoonlijk :S Bleek dat we naar Oncologie moesten. Is best een leuke afdeling en er is best wel veel te leren. De artsen leggen erg veel uit. Vooral Dr Hakim is fan van ons en wil ons graag dingen uitleggen.. wat wij weer een goeie manier vinden om onze tijd te doden.. vanaf nu zijn Deb en ik ook samen op dezelfde afdelingen dus dat is wel prettig als er weer eens niets te doen is.. Op deze afdeling moeten we ook een opdracht doen voor school.. We zouden deze opdracht eigenlijk moeten doen op de manier zoals we hebben geleerd in nederland maar daar maken ze hier nogal een probleem van hebben we ons aangepast en doen we het op de manier zoals hier normaal is. Totaal anders dus. We hebben in een uurtje uitgelegd gekregen wat je normaal in een jaar leert. Maargoed we proberen er het beste van te maken.
In het weekend uitgeweest bij Bull & Bush was wel gezellig. We hebben een tijd met een zweed zitten praten en vrienden van hem waar ie mee werkt. Later nog met 2 gasten gepraat die uit Zambia kwamen en daar als blanke zijn opgegroeid.. Erg gelachen met hun en zijn met hun ook nog verder gegaan naar een bar bij hotel Gab sun was erg gezellig en het werd voor ons doen erg laat, uurtje of 4 a 5 Zijn we niet meer gewend zolaat :P
Volgende ochtend alweer vroeg op want het maakt niet uit hoe laat je erin ligt ik wordt toch weer rond een uur of 9 wakker.. Deb en ik zijn lekker wezen shoppen en hebben echt belachelijk veel gekocht voor zeer weinig geld..
Lekker uiteten geweest en maar op tijd gaan slapen
Zondag naar Mokoldi geweest.. we zouden dus Olifant gaan rijden maar we werden doordeweeks gebeld dat vanwege een ongeluk het niet mogelijk was om op de olifanten te rijden,. Wij balen.. Later lazen we in de krant dat de olifanten 2 van hun verzorgers vermoord hadden.. Dus toch niet zulke tamme olifanten… Toen hebben we maar een game drive gedaan en een cheeta visit.. Dit was ook erg gaaf.. we konden zo dicht bij die beesten.. En jaja martijn, davey en remco we hebben een foto in ons mooie oranje shirt voor jullie gescoord.. Ons leven ervoor gewaagd om zo dichtbij die beesten te gaan staan.. ;)
Volgende afdeling: ICU wat een hel is dat geweest. Het was er echt saai.. de patienten zijn echt kasplantjes en de verpleegkundigen en artsen zijn niet leuk.. Gelukkig zijn we er maar 3 dagen geweest omdat we de eerste dag er niet heen mochten omdat school de afdeling niet had in gelicht en we moesten ook nog een dag om zaken te regelen met immigratie.. We hadden ook een jehova getuige op de afdeling die er erg slecht aan toe was omdat ze bloedtransfusie had geweigerd en tijdens de operatie 2 liter bloed had verloren.. Die is later ook overleden.. Als mensen hier hersenendood zijn leven ze hier op machines en in Nederland kan de familie dan zeggen van ja het heeft geen zin meer haal hem maar van de machine af maar hier mag dat niet want dat is moord.. Mensen liggen soms dus wel 2 jaar op die afdeling voordat ze dood gaan.. Echt bizar als je ziet hoe weinig apparaten er hier zijn en die dan bezet worden gehouden door iemand die toch eigenlijk al dood is..
Deze week ook eindelijk eens met de vrouw die ons geholpen heeft toen we verloren op het vliegveld stonden afgesproken. Was wel gezellig. Verder ook nog keertje met matthias en de gang afgesproken( zie foto) was wel grappig.. Vooral Colin is erg grappig is een kerel uit canada die al meer dan een week een jetlag heeft en al over 3 dagen weer terug vliegt naar canada dus dan weer een jetlag heeft en die dan na 1,5 week weer terug komt hier naar bots..
Dit weekend zijn we naar Khama Rhino Sanctuary geweest. 5 uur rijden met de bus.. heel fijn als er echt een onwijs dikke botswaan naast je zit die geen seconde stil zit. We stapten echt in de middle of nowhere uit.. Maar het was er echt super gaaf.. We begonnen meteen met en game drive.. de witte neushoorns echt van super dichtbij gezien (zie foto) ook nog veel andere dieren gezien.. mooie zonsondergang gehad op de savanne., En toen naar ons huisje dat echt super gaaf was.. geen elektriciteit dus alles met petroleum lampjes.. sta je in midden in de bush bush te douchen met een petroleumlampje.. echt zoo gaaf dat je alleen maar dieren geluiden om je heen hoort als je wakker wordt en het om 9 uur ;s morgens al lekker weer is en in je korte broek kan lopen.. Dan ben je echt zoo blij dat je naar Afrika bent gegaan..
De volgende dag niet zoveel gedaan daar beetje in de zon zitten genieten en niet denken aan de bus reis terug… om een uurtje of 1 zijn we weer naar huis gegaan en na een lange 5 uren waren we thuis..
En toen.. de eerste hulp.. :D Jaja Mariska op de eerste hulp… het was wel een ervaring. Het eerste wat deb en ik hadden was een man die aankwam bij de eerste hulp en ons vertelde dat z´n oma late was… late is dus ook dood en niet alleen te laat.. dat wisten we wel maar toch hebben we er de grootste lol om gehad.. wij dat lijk uit die auto slepen.. Iedereen die dood gaat moet naar het ziekenhuis gebracht worden om dood verklaart te worden.. je hebt hier namelijk geen huis artsen dus wordt dat in het ziekenhuis gedaan. Je hebt hier ook een speciaal boek waar alle dood binnen gebrachte mensen in genoteerd worden.. Ook een nachtdienst gedaan tot 1 uur was wel leerzaam.. bloed leren prikken infusen prikken.. is allemaal nog niet zo makkelijk bij die donkere mensen.. Maar het is me gelukt..
Vrijdag avond hadden we een drukke avond eerst hadden we een feestje van de Nederlandse ambassade.. was erg gezellig.. Leuk om weer Nederlanders te spreken en te horen hoe zij hier verzeild zijn geraakt.. Paar nummers van mensen op geslagen waar we zeker wel weer contact mee gaan zoeken.. Daarna hadden we een feestje van de derdejaars van school.. Zij doen hun eindexamens volgende week en geven een afscheidsfeestje.. Was wel leuk alleen veel dronken mensen al.. echt grappig om te zien.. Het feest werd gehouden in het huis van een kerel.. in zo´n huis staat echt bijna niets.. alleen een bank en een tv that s it.. Deb en ik zijn niet zo heel lang gebleven want we hadden ook aan een paar meiden die we op het feestje van de ambassade hadden ontmoet beloofd dat we nog ff naar Bull & Bush zouden gaan.. Daar was het vrij rustig dus al snel naar huis gegaan..
Zaterdag lekker rustig aan nog wat shoppen en filmpje gekeken..
Zondag de laatste dingen gedaan voordat me moeder en zusje en de rest van de hofweg arriveerde..
Deb en ik om uurtje of 12 op het vliegveld.. was er natuurlijk vertraging.. het zal niet…. Afrika zucht.. Maar toen rond een uurtje of 1 jaja daar waren ze toch eindelijk.. lekker om weer ff mensen van thuis te zien.. Helaas was de bagage kwijt geraakt dus nog een heel gedoe maar de volgende dag konden we die toch ophalen.. Toen zijn we met ze allen naar mokolodi gegaan om daar 2 nachten te slapen in een huisje aan het meer daar.. was echt super.. lekker gebqq en heerlijk genoten van een zonsondergang.. De nacht was een hele ervaring voor de gasten die vers uit nederland kwamen.. Hans had last van een enorme mierenplaag in z´n bed wat nogal vermakelijk was voor de rest.. Soms wakker schrikken omdat je de geluiden van impala’s of zebra’s hoort.. wat een ervaring. Wel lekker om weer samen te zijn met me zusje waarmee ik samen een bed moest delen.. De volgende ochtend om half 6 opgestaan in een poging om dieren te zien die kwamen drinken aan het meer.. We kwamen niet verder dan een stelletje watervogels.. maar de zonsopgang maakte alles goed. Afrika is zoo mooi.. ik raad echt iedereen aan er een keertje heen te gaan..
Vervolgens zijn we op de woensdag naar Zuid afrika gegaan om 5 dagen lekker te genieten.. Na een rit van 5 uurtjes kwamen we aan bij Mziki lodge dichtbij Rustenburg.. We werden met een drankje ontvangen en zagen meteen al dat het een erg luxe accommodatie was… We konden meteen beginnen aan de Lunch die voor ons was gemaakt aangezien we de enige gasten waren in de hele lodge.. heerlijk gegeten , we hebben impala gegeten deze vakantie en ook struisvogel ( zie plaatje) na de heerlijke lunch hebben we ff bij het zwembad gelegen. Toen in de avond een game drive gedaan en veel gelachen en heel veel dieren gezien.. Daarna lekker gegeten en ons heerlijke bed in gedoken die klaar was gemaakt voor de nacht.. ja ja dat deden ze voor je kussentjes ervan af gehaald.. elektrische deken aan.. chocolaatje op je kussentje.. helemaal top :D om 6 uur de volgende ochtend jaja 6 uur.. heerlijk vakantie hebben ;) werden we wakker geklopt door onze eigen gids.. hij was altijd bij ons als we een activiteit gingen doen.. wederom een mooie zonsopgang op de savanne.. de rest van de dag liggen bakken bij het zwembad en veel gegeten.. heerlijk dat alles voor je is geregeld.. ;s avonds een safari met de boot gedaan echt mooi zo over een rivier met zo´n boot helaas geen nijlpaarden gezien maargoed je kan niet alles hebben.. De volgende ochtend was me zusje jarig en hadden we onze safariauto versierd en hebben we der kadootjes gegeven midden in de bush bush.. Hebben ook olifanten gezien van dichtbij was echt gaaf.. Daarna zijn we naar de volgende accommodatie gereden een half uurtje verderop.. was ook al zo luxe.. Zaterdags zijn we naar Sun city geweest.. dat is echt DE place to be voor afrikanen maar het viel ons nogal tegen.. het was een groot waterpark maar het regende en het was koud dus daar hadden we niet zoveel aan.. verder was er een grote gokhal bij.. er zat ook nog een krokodillen park bij dat was wel leuk om te zien… echt vet grote krokodillen hadden ze daar..
Zondag zijn we naar een leeuwenpark gegaan en hebben we welpjes de fles mogen geven en hebben we met ze kunnen spelen was echt zooo gaaf… en ja davey enz we hebben weer een foto gescoord in ons oranje shirt…
Daarna naar huis gereden en me moeder enz naar een lodge dichtbij ons in de buurt gebracht,…Het was een zeer geslaagde vakantie het is niet te beschrijven hoe vet het was. Was ook erg leuk om het mee te maken met me moeder en me zusje en de buurtjes.. echt iets wat ik de rest van me leven zal herinneren.. Dinsdag me moeder enz weer naar het vliegveld gebracht.. wel weer vreemd om weer alleen met deb te zijn..
Woensdag weer begonnen met stage op de IDCC afdeling.. daar komen alleen maar hiv patiënten om te kijken of hun medicatie wel goed aanslaat en om te kijken of de hiv cellen zich al veel vermenigvuldigd hebben.. Erg saai en er valt erg weinig te leren omdat bijna alles in het setswana wordt gedaan.. maargoed ff doorbijten nog 3 weken stage en we zijn klaar met stage en kunnen we heerlijk gaan reizen.. donderdags hebben deb en ik een dagje bloed geprikt.. Wel een vreemde gedachte dat iedereen die je prikt ook daadwerkelijk HIV positief is maar het ging van een leien dakje.. Heb het bloedprikken nu helemaal onder de knie.. mag ook wel na zo’n 20 mensen te hebben geprikt..
Dit weekend maar veel aan school werken want we moeten nog best veel doen en ik wil alles afhebben voordat we over 3 weken beginnen aan het rondreizen..
Sorry voor de vele tekst maar had zoveel te vertellen…
Kan niet geloven dat ik over 8 weken alweer thuis in Nederland zit..

Liefs Mariska

• 10 Mei 2008 - 17:54

Tineke:

Weer thuis vielen we meteen met ons neus in de boter; grassen. De drukste tijd van het jaar. Maar 's avonds in bed gaan de gedachten terug naar die prachtige nachten in Afrika met een sterrenhemel die je nooit in Nederland zult zien.
    De Botswaanse muziek is hier niet echt een succes. Als de cd opstaat durven de honden niet meer naar binnen!!
    Uit de olifantendrol kwamen gisteren ineens allerhande insecten gekropen. Dus misschien hebben wij nu de malaria naar Nederland gebracht.
    Kortom het was voor ons een heel bijzondere belevenis waar we nog heel vaak met heel veel plezier aan terug zullen denken, vooral omdat het door jou en Debby buitengewoon goed geregeld was, met als hoogtepunt natuurlijk de leeuwen.
    Hopelijk wordt jullie rondreis strakjes de ultieme topper!
    Pas goed op jezelf en geniet ervan.
    Groetjes van de Hofweg

• 10 Mei 2008 - 18:50

Anika:

heeey zussie
    jah jah wat een belevenis :P
    maar nederland ook lekker warm hoor :D
    leuk verhaal om te lezen
    nouw groetjes my (L)

• 10 Mei 2008 - 20:08

Hans:

Hallo Maris en Debbie,
    Hier ben ik alweer een beetje gewend aan het nederlandse leven, en nu aan het genieten van de mooie herinneringen aan afrika.
    Je hebt weer een leuk verhaaltje neergezet, Maris.

De fotos van afrika heb ik de afgelopen dagen geordend, er zijn heel veel mooie fotos gemaakt met mn camera, al zeg ik het zelf.

Meiden, succes nog de komende 3 weken en dan veel plezier.

• 11 Mei 2008 - 20:17

Loes:

he maris en debbie nog even onwijs veel succes de laatste weekjes, wel super chill dat het er alweer bijna op zit en dat je dan lekker kan gaan rondreizen. hier is het weer nu echt super, heb twee weken heerlijk vakantie gehad, dus kan me voorstellen hoe het is om steeds dat weer te hebben.
    ik mis jullie!!! tot over 2 maanden.
    hele dikke kus loes

• 14 Mei 2008 - 19:48

Daffy:

Nou meiden, avonden als wij gaan beleven morgenaaf (mentoren/lax) missen we jullie het meest ;) Maar ik ben iig blij te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! *pinkt traantje weg*

Leuk je verhaal te lezen maris, zware kluif evengoed nog, je mag het me als je terugkomt nog een keer allemaal vertellen (en hopen dat ik er de volgende dag nog wat van weet)

Oranje staat jullie goed ;)

Dikke kus,

Davey

• 15 Mei 2008 - 21:22

Lisette:

Super om weer is wat van je te horen (Lezen..)!
    Ik wordt echt jaloers van al die verhalen, deed ik maar een keer zoiets stoers !
    Nou meis ik wacht het moment af totdat je alles in levende lijve kunt vertellen, maar eerst nog succes met je laatste weken stage en dan heel veel plezier met rondreizen !
    En tot snel weer een keertje op msn xx

• 17 Mei 2008 - 20:38

Gwen:

hey chick,
    heel verhaal! Leuk om te lezen. Geniet er nog ff van, voor je 't weet zit je weer hier. Groetjes aan Debby.
    xxxx

• 30 Mei 2008 - 09:52

Tess:

Heeey Muts!

Ik dacht ik ga je maar eens ff opzoeken op de site en daar ben je dan! Wanneer gaan jullie ook alweer weg? Ik ben trouwens naar Maun geweest met Braddon en David Dugmore heeft misschien werk voor me! Wie weet! anders kom ik wel ff een keertje langs als ik in NL ben. HUG Tess

• 30 Mei 2008 - 10:27

Sanne:

Hey! Alles goed? In Serowe is het rustig. Volgend weekend Gaborone maar bezoeken! Heb zin om te stappen en te shoppen! Niet dat het in Serowe niet leuk is maar er is hier toch veel minder dan in Gabs!

Kus