24 uur in de bus maar dan heb je ook wat.. - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu 24 uur in de bus maar dan heb je ook wat.. - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

24 uur in de bus maar dan heb je ook wat..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

06 April 2008 | Botswana, Gaborone

Jaja mensen weer een verhaaltje.. Afgelopen weken zijn er best wel weer wat dingen gebeurt..
Deb en ik zijn een paar weken terug naar een plaatsje Molepolole geweest. Met de brakke bus erheen… stampvol mensen die moesten staan.. Deb en ik hadden het geluk dat we konden zitten wat wel eg prettig was aangezien de rit zo’n anderhalf uur duurde.. We hadden ons er heel wat bij voorgesteld ook was ons al verteld door 2 vrienden die daar vandaan kwamen dat er niets te doen was.. We zijn begonnen met een bezoekje aan een museum.. was wel leuk.. best veel geleerd over de geschiedenis en van Bots.. Zo is het hier bijvoorbeeld zo dat als je boven de 15 bent dat je dan je eigen hut krijgt.. Deb en ik hadden net een paar dagen daarvoor Bataay zitten uit te lachen toen hij vertelde dat de tekening aan zijn muur van een hutje zijn huis was.. Bleek dus waar te zijn.. heel bizar dat je dan naast je ouders hut je eigen hut hebt.. Afijn daar ook nog een van struisvogeleieren gemaakte armband gekocht als souveniertje.. altijd leuk,.. wel een paar weken wachten met dragen want dat ding stinkt nogal..
Daarna gingen we op zoek naar een of andere kerk die volgens ons boekje echt de moeite waard moest zijn.. bleek erg tegen te vallen de kerken in Nederland.. ja zelfs de kerk in Ilpendam ziet er nog beter uit.. ;)
Vervolgens met de taxi naar een of andere cave, grot, waar je allemaal muurschilderingen kon zien en waar allemaal verhalen over de ronde gaan.. bleek de ingang zon 10 meter hoog in een rots te zitten waar je alleen klimmend bij kon komen.. En aangezien deb en ik op onze slippertjes waren en enige angst voor de slangen die daar schijnen te zitten zijn we maar weer terug gekeerd.. Viel beetje tegen de dag maar gelukkig kwamen we toen we op de bus stonden te wachten nog een slijterij tegen..
Daarna nog een week op surgical is een erg leuk team om in te werken en veel geleerd..
Deze week was debbie jarig. Heb het weekend ervoor een traditionele rok voor der gekocht met een bijpasend shirtje… Omdat deb er zelf natuurlijk niet bij kon zijn terwijl het gemaakt werd was het beter om een shirtje te geven aan die vrouw en zou zij ervoor zorgen dat het bijpassend werd.. Heel leuk allemaal had een vriendin het opgehaald bleek dat die vrouw er een vet groot hart op had genaaid… Niet helemaal wat ik in gedachte had maargoed deb was er blij mee. We zijn lekker uiteten geweest.. Ja dat afvallen valt toch tegen hier.. aangezien het eten echt niet te eten is op de campus gaan we zon 1 a 2 keer toch wel minsten per week uiteten en dat is toch niet echt goed voor de lijn helaas..
Het weekend hebben we der verjaardag gevierd.. We wilde het op de campus zelf doen zodat al die arme studenten hier niet een taxi of iets dergelijks hoefden te betalen maarja dat was niet toegestaan door de matron.. Beetje jammer.. Vlak voordat deb en ik hier aankwamen is er de nieuwe regel gekomen dat er geen feestjes meer gegeven mogen worden en dat alcohol verboden is.. Sukkels van een studenten hier gingen dingen vernielen als ze gedronken hadden en allemaal dat soort dingen dus nu is het niet meer toegestaan.. Gelukkig wist Super een plaats te regelen waar we het feestje konden houden maarja moesten de mensen wel met de tax heen dus opeens waren er een stuk minder mensen van school.. Maar dat mocht de pret niet drukken het was echt een super leuk feestje waren veel mensen.. We hadden twee hele mooie taarten waar eigenlijk van harte gefeliciteerd op moest staan maar wat niet helemaal gelukt is en er stond ets heel onduidelijks dat leek op martelujk gefeuateera… Was wel weer erg komisch… Helaas kon niet iedereen de alcohol goed verdragen zo ging Esther goed over der nek en werd een jongen nogal agressief.. was beetje jammer maargoed het feestje was geslaagd..
Die maandag daarna op de kinderafdeling.. Ik ben begonnen op de surgical kan van de kinderafdeling en deb op de medical kant.. De kinderen zijn erg leuk.. Het is hier zo dat de ouders er alleen de hele dag bij mogen zijn als de kinderen onder de 3 zijn.. De rest van de kinderen krjgen alleen bezoek tijdens de bezoekuren..
De verpleegkundige zijn wel okeej meer niet echt geweldig.. Hier in botswana mag je niet kiezen op welke afdeling je werkt.. Je wordt gewoon op een afdeling geplaatst en elke 2 jaar wordt er gewisseld.. De meeste verpleegkudnige zijn dus ook niet heel erg goed met kinderen..Was 1 patientje die had tubercolose in der voet en de arts die moest erin snijden .. doen ze ook zonder verdoving.. dat kind ging door de grond.. niemand die ff bij dat kind gaat staan en der troost… Heb ik toen maar gedaan arme meisje..
Dat weekend zijn Deb en ik naar Durban gegaan.. We zouden eigenlijk samen met Shakes onze taxichauffeur maar zjn oom was overleden.. Doordat ie was doodgestoken terwijl hij een paar dieven achtervolgde die shakes zijn speakers gestolen hadden uit de auto..
Dus deb en ik met ze tween.. Kaartjes gekocht voor de bus.. Dag vrij van school en gaan maar.. Het was toch iets verder dan we gedacht hadden.. van het stukje Gaborone tot Johannesburg deden we 6 uur en van daar naar Durban 8 uur.. totaal brak stonden we op zaterdag 6 uur ’s morgens bij het strand van Durban.. Niets open… Dus eerst maar beetje rondlopen toen bij een hotel ontbeten en het strand op gegaan..
Het was helaas niet zo mooi weer maar wel lekker om weer even aan het strand te zijn.. We hebben de meeste tijd van de dag in Ushaka world doorgebracht.. Allemaal aquariums en dolfijnen shows, zeehonden en een waterpark erbij met allemaal glijbanen enzo was wel vet.. Daarna maar eerst een hotel gezocht want ieder waarschuwde ons over hoe onveilig Durban is.. Als de zon onder is kan je alleen nog over het strand en de boulevard lopen als je daarvan weg gaat is het heel onveilig.. je loopt ook echt niet lekker daar. Ben blij dat ik in Bots stage loop kan je tenminste gaan en staan waar je wilt ook als het donker is..
Afijn toen ergens gaan eten waar we ook gelunchd hadden.. . ze sminken je daar met een of andere verf maken ze een tekening op je gezicht echt grappig.. ook komt er af en toe een groepje van 4 mannen en die spelen muziek op trommels en een tamboerijn echt grappig.. Deb en ik hebben daar Springbok carpaccio gegeten.. Echt super lekker is dat.. Verder daar beetje aan de wijn gezeten wilde we net naar huis gaan aangezien we nogal kapot waren van de nacht niet slapen in de bus.. Kwam een of andere gozer bij ons zitten Justin die een heel gesprek begon.. Hij vond debbie helemaal geweldig.. erg grappig.. Dus wij met hem aan de cocktails en de shotjes.. Wilde ie daarna dat we mee gingen naar zijn huis om in zijn jaccuzi te zitten.. toen besloten deb en ik dat het tijd werd om naar huis te gaan.. Maarja hoe.. hij een taxi gebeld voor ons.. wij in de tax die eerst hem thuis zou brengen bleek dat die taxi chauffeur hartstikke dronken was.. wij er weer uit.. toen zijn we uiteindelijk thuis gebracht door de beveiliging van justin zijn appartement.. Was blij om in me bedje te liggen van onze brakke hotel kamer.. We hadden geen douche.. alleen een bad zonder stop.. heel fijn maargoed we hebben het overleefd.. De volgende ochtend weer vroeg op want we hadden surf lessen.. Jaja ik heb leren surfen in Durban, en het was echt super gaaf jammer dat we niet zo´n zee in nederland hebben zoals daar.. Echt deb en ik hebben erg gelachen was ook erg vermoeiend maar we hebben op de golfen gesurft.. Maakte het weekend echt helemaal top. De rest van de dag beetje op het strand gelegen en in dat restaurantje gerelaxt.. We zouden eigenlij nog op een tour gaan met een boot om dolfijnen te bekijken maar dat ging helaas niet door.. Toen ’s avonds moe maar voldaan weer de bus in.. Lekker 9 uur moeten wachten op Johannesburg maargoed het was het waard
De volgende dag naar de medical kinderafdeling.. echt schattig al die prematuur kinderen helaas zijn er al 2 dood gegaan.. echt bizar is dat.. zijn ze aan het reanimeren blijkt dit niet in de crashcar te zitten iets anders blijkt niet te werken.. echt heel frustrerend is dat soms maarja je went eraan.. Hadden deze week ook nog een surprise party van iemand waar we bij moesten zijn ofzo.. had geen idee wie het eigenlijk was maargoed de taart was wel lekker.. Zaterdag een weekend dienst gedraaid om de maandag dat we in Durban zaten in te halen.. Wat saai echt helemaal niets te doen maargoed we hebben het overleefd.. Deb en ik hebben nieuwe uniformen gekregen een mooi jurk.. ( beeldmateriaal volgt later).. echt verschrikkelijk denk ook niet dat ik em ga dragen…
Nou dit was een korte samenvatting van de afgelopen weken.. Volgend weekend gaan deb en ik olifant rijden.. heb er echt zoooveel zin in :D:D

Groetjes en liefs uit Bots

• 07 April 2008 - 15:24

Hans:

Hey Maris, weer geweldige ervaringen, echt gaaf.
    Dit zal je je hele leven bijblijven, en voor Debbie geldt natuurlijk hetzelfde.
    Ik ben ontzettend benieuwd en tot over een kleine 3 weken.

• 08 April 2008 - 16:12

Jean René:

Hoi Maris, super cool allemaal. Have fun op de olifant ;)

• 10 April 2008 - 17:01

Mirjam:

Je maakt wel echt wat mee he :D echt super!
    Al gerden op de olifan? Leuk? vast wel!
    Ow echt super vet wat jij allemaal mee maakt, echt een ervaring :D
    Kuss

• 15 April 2008 - 21:44

Ingrid:

Hoi Maris,

Sjonge jonge jij maakt wat mee!
    Wel een hele ervaring he om daar te zijn.
    Groetjes uit koud Ilpendam.

Ingrid

• 23 April 2008 - 18:42

Lonneke:

Hey Maris!!!

Echt cool die ervaringen! Ik heb afgelopen maandag de yessen bij je ouders afgelevert! Veel plezir in de meivakantie met je moeder, zusje en nog een heleboel anderen! Volgende week is het konningedag dus dan ben ik niet online, ik laat het nog via de mail weten!

Liefs Lon

• 24 April 2008 - 11:59

Marlijn:

Hee chica!!
    Nou je maakt echt een hoop mee joh! :D Ik ben echt zoooo jaloers hahaha!! Maar het is wel een hele vette ervaring hoor!
    Als je terug bent wil ik het allemaal nog een keer horen van je hoor!
    Ik mis je wel echt ontzettend! Dus ook dat gaan we allemaal inhalen haha!! :D;)
    Hele leuke foto's ook! Volgens mij heb je een hoop leuke nieuwe mensen leren kennen! Helemaal top meis!
    Nou doe de gr aan deb! En take it easy...!
    Dikke kusss Marlijn

• 08 Mei 2008 - 21:08

Astrid:

Hooooi Mar! Ik kreeg gister van Lon op me kop dat ik nog niets van me had laten horen. Dus hierbij! Ik leef nog steeds, maar hoe zit dat met jou. Ik lees heel braaf jouw berichtjes maar dat zijn er de laatste tijd niet veel...?! De berichten van je site klinken in ieder geval erg goed! Dat wordt na thuiskomst ckr een hele aaf mondeling toelichten:P! Maruh geniet ng ffies lekker van je laatste 2 maandjes Botswana en pas op bij welke chauffeur je instapt he! We willen je graag heel terug! Groetjes uit het zonovergote(voor Nederlandse begrippen dan) Hobrede! x