Mokolodi Game reserve + stage - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu Mokolodi Game reserve + stage - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

Mokolodi Game reserve + stage

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

19 Februari 2008 | Botswana, Gaborone

19/2/08
De afgelopen week hebben Deb en ik wel vrij veel gedaan.. Vorige week zaterdag waren we naar de Gabrone Dam geweest. Dat is een heel groot meer/natuurgebied waar bijna niemand komt. Dit omdat botswanen niet zwemmen en bang zijn voor water.. En er schijnen in de Dam krokodillen te zitten dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar het is daar echt rustgevend en echt heel mooi.. `s avonds waren we uitgenodigd om mee uit te gaan door Super. We waren eerst naar een kroeg hier dichtbij in de main mall gegaan. We waren met ze vijfen een meisje van de campus was ook mee, Opi, en een vriend van Super genaamd Schizo die onze ´´bob´´ was. Dat bobben nemen ze hier niet zo heel serieus later hier meer over. Daarna gingen we naar the lizard lounge om stempels te halen want als je er voor 11 uur binnen was kon je er gratis in. Daarna gingen we naar een of ander tuinfeest bij iemand want daar moest Schizo een paar nummer draaien was wel grappig. Toen nadat Schizo daar klaar was zijn we weer terug naar de Lizard lounge gegaan waar we ook nog een paar meisjes van de campus tegen kwamen waarvan er eentje echt ontzettend dronken was en later knock out naar de campus terug is gebracht.. We hebben ons er wel vermaakt alleen om half 3 hadden deb en ik het wel weer gehad met de R&B muziek.. Niemand drinkt daar ook das wel een beetje erg saai..
Zondag zijn we naar het Mokolodi Game Reserve gegaan dat is een natuurpark hier dichtbij Gaborone. Na een zeer vervelende taxirit erheen met een vrouw achter het stuur die niet wist waar het was en die echt te sloom reed en we dreigde te laat te komen, heel frustrerend. Maar het was het waard want het park was echt te geweldig, we hebben zoveel dieren gezien, olifanten, giraffe, nijlpaarden, zebra’s , struisvogels en nog veel meer. Het gebied is echt een heel mooi gebied om te zien. We zaten met ze 2en in zon jungle jeep geen andere mensen erbij alleen 2 begeleiders die ons van alles vertelde over de dieren en we hebben 2 uur lang door het park gereden. Daarna daar nog een beetje rondgehangen en gegeten daar want het eten is nog steeds echt niet lekker. Echt een leuke dag gehad
Maandag. Deb en ik vol goede moed, in uniform, naar Ms Tsekho, bleek dat ze onze papieren waren kwijt geraakt bij registratie en dat we nog niet konden beginnen. Zouden we een tour krijgen door het ziekenhuis ging ook niet door. Dus weer een dag niets gedaan.
Dinsdag kregen we dan uiteindelijk de tour. We konden mee met een lerares want die moest toch naar het ziekenhuis om leerlingen te beoordelen en begeleiden. Maar eerst moesten we andere schoenen aan want onze gympies konden echt niet dus kregen we een stel hakken waar ze ons nu op laten werken.
Hier is het zo dat de leraren je beoordelen op je vaardigheden en niet de verpleegkundige van de afdeling. Heel apart maargoed het is zo. We kwamen terecht op de orthopedie afdeling. Deb op de mannen afdeling ik op de vrouwen afdeling. Sta je daar op de afdeling, beetje aan je lot overgelaten, niemand die je op sleeptouw neemt of iets dergelijks. Nouja beetje rondgekeken hoe alles ging, we hoefden maar tot 1 uur die dag want dan gaan de eerstejaars naar huis en de lerares dus ook. Daarna weer naar Ms Tseko en hebben we ons rooster ingepland. Echt relax we hoeven maar 15 weken stage te lopen ipv 16 en we konden zelf kiezen welke afdelingen we wilden en we zitten overal maar 1 0f 2 weken. We gaan naar de eerste hulp, chirurgie, kinderafdeling, oncologie, intensive care en nog meer.
De rest van de week en deze week zitten we op de afdeling orthopedie. Wel leuk opzich, de eerste week was een hel, de zusters zijn erg bitchie en ze verwachten echt veel van ons omdat we derde jaars zijn. Maar er zit toch wel een groot verschil tussen ons en de derde jaars in botswana. Bijvorbeeld het rapporteren is best simpel maar je moet maar net weten wat er allemaal in moet, is heel ander dan in Nederland, Zowieso het ziekenhuis is anders als de beden vol zijn liggen er mensen op matrassen op de grond, De lakens zijn meestal niet in voorraad dus dan is het jammer en lig je maar nog een nacht op een vies laken. Ook als de medicatie er niet meer is dan is dat pech misschien morgen meer geluk.
Wel is er veel te doen op de afdeling qua handelingen. Ik heb al een paar keer mensen geprikt en vandaag wondverzorging gedaan. Er liggen heel veel mensen die een auto ongeluk hebben gehad met echt allemaal ranzige botbreuken. Je kan echt het bot zien bij sommige of het steekt uit en blijft een tijdje zo zitten omdat het pas later geopereerd wordt. Mensen nemen het hier niet zo nauw met het niet drinken tijdens het rijden en het verkeer is echt choas hier. Het is niet zo vreemd dat er veel mensen met botbreuken zijn op de afdeling.
Na een week stage hebben deb en ik vrijdagavond lekker wat gedronken in de kroeg, alcohol slaat hier echt snel aan.. Toen we terug waren op campus werden we uitgenodigd om mee te gaan bidden. Dat doen ze hier 1 keer in de 2 weken dan gaan ze op vrijdag van 9 uur in de avond tot 6 uur de volgende ochtend bidden. Deb en ik hebben door het raam gekeken maar echt heel apart sommige mensen liggen echt huilend op de grond andere lopen half in trans met een bijbel rond echt freaky.
Afgelopen weekend hebben we rustig aan gedaan. Zondag naar de Gaborone Dam geweest nog niet wezen zwemmen, toch wel beetje bang voor de krokodillen ook al zeggen ze dat ze niet aan deze kant van het meer zitten. Volgende keer gaan we kanoen. Maandag na stage hebben we een poging gedaan om schoenen te vinden die aan de regels voldoen, niet gelukt dus nog maar een paar dagen op hakken werken. Wel weer nieuwe kleren gekocht. Alles is hier zo goedkoop kom echt met een heel nieuwe klerenkast terug naar Nederland.
Nu maar weer ff naar buiten en genieten van het mooie weer :D Het is overdag een graad over 30 en ’s avond 24 ofzo.. Echt lekker

• 19 Februari 2008 - 19:54

Anika:

heey zussie
    het is leuk om te horen dat jullie veel leuke dingen doen
    het eten is iet echt te genieten hoorde ik das een beetje jammer maarjah
    met mij gaat alles toppie ook al mis ik je wel hoor
    ik spreek je snel weer op msn

XxXxX

• 19 Februari 2008 - 20:54

Carla:

hoi lieve nicht

Wat een belevenissen, alleen al om te lezen ,laat staan dat je er zelf bij betrokken bent. Dit avontuur zal je niet gauw vergeten. Het weekje "boerderij draaien" van 2 jaar geleden is hierbij vergeleken niets.En wat het eten betreft: ik denk dat je nu heel blij zou zijn met mijn gewone gehakte spinazie, overjarige kip tandoori of bonen zonder satesaus. En moet je aan birkenstock sandalen?
    ik wens je het goede, liefs carla

• 20 Februari 2008 - 17:29

Myrna En Eline:

Jeetje wat een verhalen hebben jullie!!! We kunnen ons echt een beetje voorstellen hoe het allemaal voelt...al hebben wij t wel stukken beter!!
    Jullie hebben die mooie diertjes gezien, we zijn jaloerssss!!! Vet gaaf!!
    Nou wij gaan straks braaien!!
    Heel veel liefs en kussen uit Zuid-Afrika

• 21 Februari 2008 - 20:37

Hans:

Maris
    Kijk eens naar de link op www.ilpendamsfanfare.nl "waar is Maris"
    Leuk he

• 23 Februari 2008 - 19:36

Eric En M:

Lieve Mariska,
    Je hebt de tijd van je leven daar en wij vinden het sjiek om alles van jou te vernemen.Zo weten we tenminste wat je daar uitspookt. Hou de mannen van je lijf, veel succes daarmee.
    Hou je haaks.
    Eric en Marianne

• 09 Maart 2008 - 14:55

Diana:

Erg charmant dat hakje, vooral met het strakke broekspijpboordje ( leuk woord voor galgje ) erboven.
    veel succes ermee.

• 09 Maart 2008 - 16:24

Désiree:

Nou, je buurvrouw digibeet Desiree probeert ook wat, ik ben nu ook aangesloten geloof ik. Ik hoop dat je dit kunt lezen.
    Geweldig avontuur daar volgens mij. Wel een heel verschil, een krokodil of een fuut.
    Het weer lijk mij ook een stuk lekkerder. (het heeft hier echt de hele dag geregend).

Maris, nog veel plezier en groetjes van Arthur, Désiree en Amanda

• 11 Maart 2008 - 16:20

Ab:

Mariska ,
    Het heeft nu lang genoeg geduurd kom maar weer terug,de fanfare is niets zonder jou.(geintje)
    Geniet maar lekker en steek een hoop op zodat dit je leven een breedere kijk geeft.
    Tot ziens en groetjes
    Ab

• 11 Maart 2008 - 22:34

Rene Bogaarts:

Dag Mariska,
    leuk om af en toe te lezen hoe het met je gaat. Hou ons een beetje op de hoogte, want we hebben die link op onze site natuurlijk niet voor niks.
    We zullen aan je denken bij het komende concert.
    Groetjes,
    Rene