Ruines, grotten, vulkanen & Antigua - Reisverslag uit el salvador, El Salvador van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu Ruines, grotten, vulkanen & Antigua - Reisverslag uit el salvador, El Salvador van Mariska Nieuweboer - WaarBenJij.nu

Ruines, grotten, vulkanen & Antigua

Blijf op de hoogte en volg Mariska

11 Oktober 2014 | El Salvador, el salvador

Alweer een maand op reis! Wat gaat de tijd snel. Afgelopen 3 weken voelen echt alsof het 2 maanden zijn zoveel leuke dingen heb ik gedaan, nieuwe dingen heb ik geleerd en supertoffe mensen heb ik leren kennen.
Na mijn vorige blog ben ik afgereisd naar Guatamala. Wat een fantastisch land is dat! Echt een van mijn favorieten so far. Als eerst ben ik naar het plaatsje flores afgereisd om daar de maya ruines van tikal te bezoeken. In het hostel daar kwam ik bekenden tegen die ik kon van Caye Caulker dat was erg gezellig. De dag na aankomst vroeg op om de ruines te bezoeken. Dit was heel mooi en ik had nog nooit eerder in me leven Maya ruines gezien. Onze gids wist erg veel te vertellen en het was een super interessante ochtend. Het Tikal gebied is super groot en er zijn heel veel tempels. Ook heb ik apen gezien en toekans. Vooral de toekans vond ik erg leuk om te zien aangezien ik die nog nooit eerder had gezien behalve in Avifauna en op de borden van Van der Valk..

De dag erna wilden we eigenlijk verder gaan richting semuc champey maar vanwege staking was dit niet mogelijk. Normaal duurt de busrit zo n 8 uur. Maar de bus die de vorige dag uit de andere richting vertrokken was had er 23 uur over gedaan. De nacht op de weg doorgebracht want stakingen betekent hier dat ze de wegen dicht gooien. DUs hebben we nog een nacht doorgebracht in Flores waar ik met een paar een kano gehuurd heb en naar de ropeswing zijn gegaan. Dit is bij mensen thuis een plek waar je biertje kan drinken en waar een touw aan een grote boom hangt en je het water in kan slingeren. Heerlijk relax dagje en de avond in het hostel doorgebracht waar een bar was.
De volgende dag weer vroeg op voor poging 2 om naar semuc te komen. We waren met een groep van 10 en gelukkig konden we vertrekken. Wel zouden we een langere weg nemen om de wegversperingen te ontlopen. Dit betekend een uurtje of 11 maar na een uur stonden we al stil en stond er een lange rij auto s voor ons. Maar wat bleek nou de pont waar we mee naar de overkant moesten was kapot. Er kwam een man ons informeren dat het wel even kon gaan duren, iedereen rekende meteen op 4 a 5 uur maar tot opluchting van iedereen zou het maar een uurtje duren, dus dat viel erg mee. Na een uur was de pont inderdaad gemaakt en konden we de pont op. Nou dit was ook nog wat. Op de pont kunnen ongeveer 6 auto s en 3 vrachtwagens. De pont wordt bestuurd en aangedreven door 2 motoren van misschien 50 pk. De grap is dat als ze overvaren en aanmeren ze de pont vast varen op de bodem. Om deze dan weer los te krijgen is een speciale tactiek waarbij de 3 vrachtwagens essentieel. De voorste vrachtauto gaat zover mogelijk naarvoren staan en de achterste zo ver mogelijk naar achter de middelste vrachtwagen rijd naar achter en geeft heel veel gas om vervolgens vlak achter de voorste vrachtwagen te stoppen zodat er een kracht ontstaat die als het goed is de pont los doet schieten. Na 5 keer proberen lukte het eindelijk en konden we overvaren.

We sliepen met ze alle in hostel Zephyr. Om daar te komen moesten we met 10 man + alle backpacks en tassen in een jeepwrangler. Het was even passen en meten een paar achterop en een paar voorop de motorkap maar het lukt. Aangekomen bij het hostel bleek het midden op de berg te zijn waar je echt fantastisch uitzich had op andere bergen.

De volgende dag gingen Nate en ik naar semuc champey bom daar de grooten en de pools te bezichtingen. Achterin een pickup truck een uur over hobbelige paden verder en we waren er. We hadden echt een super leuke gids en het was echt een top dag. De ochtend hebben geklommen naar een uitzicht punt en daarna allemaal kleine watervalletjes en pools afgezwommen. In de middag gingen we naar de grotten. Dit is een toch van 1,5 uur door donkere grotten waarbij je met behulp van een kaars je je door de grot verplaatst. Mensen hadden ons al verteld dat het best lastig was om met een kaars in je ene hand en met je andere hand te zwemmen. Nou dat wsa het makkelijkste gedeelte! We moesten watervallen op klimmen via een touw over supergladde stenen en door kleine holtes klimmen. Het was echt bizar en in elk ander deel van de wereld zou zoiets verboden zijn. Achteraf hoorde we dat er 2 weken daarvoor een jongen dood was gegaan in die grotten, echt bizar. Wel was het super gaaf. Aan het einde van de middag gingen we nog ´tuben´Dit is in een opblaasband de rivier af dobberen. Als afsluiter ben ik nog van een 9 meter hoge brug afgesprongen. Al met al was het echt een top dag.

Na dit avontuur ben ik alleen afgereisd naar Antiqua om daar de taalcursus te doen. Ik sliep bij een familie. De familie is echt super aardig maar het was wel een beetje saai omdat het alleen maar een man en een vrouw, Marta, waren waar ik bij sliep. Er waren geen andere studenten en Marta spreekt bijna geen engels. Wel hebben ze echt de gaafste schildpad als huisdier ooit, Lucky. Elke dag werd en voor me gekookt en het eten is echt fantastisch!
Na een aantal dagen was de rest van de groep ook aangekomen in Antiqua en was ik s avonds veelal op stap met hun.
De school waar ik spaans studeer is super mooi met een relaxe tuin en de eerste week had ik met 1 andere jongen les. De lessen zijn best wel pittig van 9 tot 1 maar super leerzaam. De middag regend het vaak in Antiqua dus dat is wel jammer. Wel heb ik super veel nieuwe leuke mensen ontmoet in Antiqua. De guatamalanen zijn echt super aardige mensen.
Antiqua is echt een heerlijk stadje en ik had hier met gemak nog langer kunnen blijven.
Tijdens mijn 2 weken in de stad ben ik in het weekend op een tripje geweest naar een meer in de buurt wat er mooi was.

De laatste week had ik 1 op 1 spaanse les wat wel erg leerzaam is maar soms wel zwaar. Daarvoor konden Adam en ik nog een beetje verdelen wie er met een kater naar school ging en wie er degene was die alert was nu moest ik met of zonder kater alle antwoorden geven.

Na deze 2 weken spaans en bij het gezin te hebben geslapen ben ik verhuisd naar een hostel. Dit is toch wat gezelliger en je ontmoet en veel sneller mensen. In het weekend had ik besloten om een vulkaan te gaan beklimmen. Rondom Antigua heb je veel vulkanen en ik besloot dat als ik het ging doen ik het ook maar meteen goed deed en de 2 daagse tocht ging doen. Nou dat heb ik geweten na dit avontuur zal ik nooit meer klagen over een wandeling op de Veluwe.
Het was 5 uur omhoog op best wel zwaar terrein, geen paden, veel losse grond en uitstekende boomwortels. Daarbij klommen we naar een hoogte van ongeveer 3800 meter. Ook ging ik echt ontzetten onvoorbereid die berg op. Ik had geen echte bergschoenen aan en niet zoveel kleding mee. Wist ik veel dat het zooo koud werd. Omhoog moest je ook je eigen slaapzak en matje dragen. Dus met een backpack op me rug en een stok in me hand ben ik naar boven geklauterd samen met mijn 56 jarige gids die nergens last van leek te hebben. Na wel 100 keer gedacht te hebben ik ga terug eindelijk boven aangekomen. Mijn god wat een tocht wat een hel maar het was het wel waard. Boven op de berg waren nog 6 andere en onder het genot van wat rum bij het kampvuur keken we uit op de andere vulkaan el fuego. Deze vulkaan is nog steeds actief en het was echt heel gaaf om die s nachts in het donker actief te zien en al het lava eruit te zien stromen.

De volgende ochtend om 4 uur gewekt om nog een 1,5 uur naar boven te klimmen voor de zonsopgang. Echter was het zoo koud en had ik veel te weinig kleding mee dat ik halverwege moest terug keren naar de tent waar ik samen met een paar andere, die de tocht omhoog niet aangegaan waren, een prachtige zonsopkomst bekeken.
Na nog een uurtje slaap keerder we terug naar beneden wat gelukkig maar 2 uurtje duurde wel was dit vrij stijl naar beneden en na vele slip en glijpartijen was ik eindelijk terug bij het begin punt. Ik kon de grond wel kussen.
Na dit avontuur nog 2 nachten in Anitugua gebleven om bij te komen van dit avontuur.

Afgelopen dindsdag ben ik vanuit Antigua vrder gegaan naar El Salvador waar ik 3 dagen in een surfdorpje heb gezeten en wat surflessen heb gehad. Het dorpje is erg rustig en vanwege het laagseizoen is er echt bijna niemand. Ik sliep met 2 andere meiden in het hostel en gister waren we met ze 3 en uitgenodigd bij een feestje van een aantal el salvadoranen. Dit was erg gezellig en was goed om me spaans weer beetje te oefenen. Alle jongens die in dit dorp wonen zijn surfers en hebben gemiddeld 10 cm langer haar en zijn super gespierd. Na vele rondes met tequila en mojito s was het tijd om naar bed te gaan want vandaag ben ik verder gereisd naar de hoofdstad San salvador.
Ik merk wel dat het ff geleden is dat ik in een onbekende grote stad was en ik ben blij dat ik hier maar 1 avond ben. Morgen ga ik verder richting Honduras om daar te gaan duiken!

Dit was wel weer ff een update!

Liefs Mariska

  • 11 Oktober 2014 - 08:56

    Carla:

    Wat een avonturen en spanning. Ik ben veel gewend van mijn adhd-ers en de spanning en kick die ze zoeken en nodig hebben, maar jij ??? De zin " als afsluiter ben ik nog van een 9 meter hoge brug afgesprongen" is helemaal hilarisch. Ik heb altijd al naar zuid en midden amerika gewild , maar krijg er nu wel steeds meer zin in.

    Lfs C

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 42488

Voorgaande reizen:

09 September 2014 - 22 December 2014

Backpacken Midden Amerika

25 Augustus 2013 - 01 September 2014

One Happy Island Aruba!

30 September 2010 - 23 Februari 2011

Down Under

29 Januari 2008 - 08 Juli 2008

Stage Botswana

Landen bezocht: